Pages Menu
Categories Menu

Traseul Ştei – Şaua Vârtop

Posted in Trasee turistice în Parcul Natural Apuseni |

Traseul:   Ştei – Vf. Faţa Goală – Vf. Grohoţilor – Valea Cheia Rea – Poiana Țapu – Groapa Ruginoasă – Şaua Vârtop
Zona: Parcul Natural Apuseni
Marcaj: Bandă Galbenă (BG)
Tip de traseu: Traseu de legătură între Oraşul Ştei şi Satul de vacanţă Vârtop.
Lungime traseu: 28 km (dus)
Timp de parcurgere: 7-8 h (dus)
Dificultate: Medie, accesibil tot timpul anului
Acces în zonă: Cu mașina:
– din Ştei, pe DN 76 Oradea – Deva
– din satul de vacanţă Vârtop, pe DN 75 la km 27+700
Puncte de înteres: Valea Cheia Rea, Poiana Țapu, Vf Țapu, Groapa Ruginoasă

Exportare ca şi KML pentru Google Earth/Google MapsDeschiderea hărţii independente/standalone pe ecran completExportare ca ARML pentru browserul Wikitude Augmented-Reality
Traseul Ştei - Şaua Vârtop

încărcare hartă - vă rugăm aşteptaţi...

| km | | +m -m | download fișier GPX download fișier GPX
Traseul Ştei - Şaua Vârtop: 46.530524, 22.568321

Descriere traseu: Traseul începe în zona cartierului Petrileni (Ştei), la intersecţia drumului ce duce la Spitalul de Neurologie cu DN 76 Oradea – Ştei. Traseul urmează drumul ce duce la spital până la 50 m de acesta de unde se continuă pe drumul pietruit din dreapta. După 15-20 min se ajunge pe platoul aeroportului pentru avioane utilitare (o păşune).
Deoarece drumul pietruit se pierde la un moment dat pe aceasta păşune, trebuie menţinută direcţia spre E, având în faţă ca reper Vf. Ţapul la care se ajunge în circa 6 ore. Se străbate în continuare platoul înierbat al „aeroportului”, având în dreapta la 50-70 m liziera pădurii de pin. Aproape de terminarea lizierei de pin, un indicator confirmă direcţia bună. După indicator se conturează un drum de care, pe care se continuă traseul. La început, traseul merge pe liziera unei păduri de stejar, iar după câteva sute de metri intră în pădure, prin care merge alte câteva sute de metri. La ieşirea din pădure se traversează o păşune de circa 300 m lăţime, puţin spre dreapta, având în faţă şi puţin la stânga Vf. Bihorul (o săgeată ne indică direcţia). Se traversează în continuare drumul pietruit Hârseşti – Valea de Sus, ce trece prin faţa traseului şi se continuă pe un alt drum de care, în pădurea din faţă. Până în acest punct, de la intrarea pe „aeroport” se fac 35 min. Drumul continuă prin pădurea de stejar şi după 25 de min se iese într-o margine de pădure. Marcajul menţine în stânga liziera pădurii şi după circa 100 m intră din nou în ea. După circa 1 oră 20 min de urcuş moderat se atinge Vf. Faţa Goală (640 m) (unde se intersectează cu limita Parcului Natural Apuseni). De aici poteca coboară lin spre E după care iese în stânga
pe păşune, în faţa unei doline. Ocolind dolina prin dreapta se trece pe lângă Sohodolul Laurului, afluent al Văii Sighiştelului. După circa 25 min de urcuş se ajunge la primul izvor întâlnit pe drum de la plecarea din Ştei. Cam aici este şi jumătatea traseului. Continuăm să mergem pe drumul de care bine conturat şi trecând pe lângă Vf. Brusturi, se ajunge pe creasta îngustă ce desparte Vl. Sighiştelului (dreapta) de Vl. Muncel (mai jos de Chişcău aceasta se numeşte Crăiasa). După circa 50 de min de la izvor se ajunge la Vf. Grohoţilor (807,5 m), de unde poteca coboară lin printr-o fâneaţă largă, după care începe din nou sa urce. Urmând poteca se ajunge la Pârâul Măgurii. Din Vf. Grohoţilor până aici se fac 35 min. Poteca urmează valea circa 150 m, apoi urcă în versantul opus, ajungând în creasta ce desparte Pârâul Măgura de Vl. Cheia Rea. Se mai parcurg câteva sute de metri, având Vl. Cheia Rea în dreapta, apoi poteca iese la capătul unui drum forestier, în dreptul unui pod. Traseul continuă pe o potecă chiar pe Vl. Cheia Rea, prin pădure şi după 15 min se ajunge la o confluenţă. Din acest punct marcajul părăseşte valea, urcând prin stânga, în serpentine. După aproximativ 20 min de mers şi 70 m diferenţă de nivel se ajunge la un izvor, unde poteca face o curbă de 180 o la dreapta. Izvorul are cota 1120 m. De la izvor traseul coteşte brusc la dreapta şi după 15 min ajunge în Calea Fusului, vechi drum de picior ce lega Ţara Moţilor de Bihor. Calea trece în urcuş pe sub Vf. Ţârău şi după 10 min iese din pădure. Drumul continuă pe marginea din dreapta a păşunii.
După 10 min întâlneşte un drum ce vine din stânga, din Vl. Seacă pe care îl traversează îndreptându-se spre casa ce se vede în faţă. De la casă urcam în stânga spre Vf. Ţapu (1474 m), pe care îl ocolim prin NV. În continuare, marcajul BG trece pe lângă Groapa Ruginoasă şi coboară apoi spre dreapta până la DN 75, km 27+700, altitudinea 1200 m. De la ieşirea marcajului în drum şi până în satul de vacanţă Vârtop se fac 10 minute pe DN 75.